Szombati kihívás

2021. február 06. 23:05 -- ballasz

Játék, ami összehoz 

A COVID-19-nek hála, többet lehet együtt a család. A gyerekek és a felnőttek ritkán játszanak együtt, sokszor mindenki az online térbe menekül vagy éppen ott dolgozik. Itt az idő, hogy ezen változtassatok! Keressetek egy jó játékot, mely megmozgatja mindnyájatok fantáziáját, előhozza a kreatív éneteket vagy éppen jót mulattok együtt! Ha nincs gyereketek, akkor is találhattok olyan játékot, mely hozhat meglepetéseket a társatokkal kapcsolatban: új oldaláról ismerhetitek meg egymást. Ha Házasság Hete és szombat, akkor játékra fel!
 
Elvarázsolt labirintus – izgalmas memóriafejlesztő játék, ahol egy titokzatos labirintusban a láthatatlan falakat kikerülve gyűjthetünk kincseket. A rövid játékidőnek és kevesebb játékosszámnak köszönhetően, szűk családi körben a sűrű hétköznapok folyamán is előkerülhet.
Honfoglaló - az egyik legismertebb online játék, amit akár már a telefonunkról is közösen játszhatunk. A játék során különböző témájú kérdések megválaszolásával minél több terület elfoglalása a cél, a győzelemhez pedig nem csak a tudásunk, hanem a szerencse is szükséges. a stratégiai játékok kedvelőinek ajánlott.
Dixit - egy kreatív, asszociációs társasjáték, amelyben különböző témájú, varázslatosan illusztrált  kártyalapokkal versenyezhetünk egymással. A játék megnyeréséhez képzeleterőre, figyelemre és játékostársaink ismeretére is szükség van.
 
Gyűjtögetős - minimum 4 fő, 6 éves kortól - A klasszikus Ország-városhoz hasonló, de könnyebb, egyszerű játék a Gyűjtögetős, amit már hatéves kortól lehet játszani. Kettesével párokba kell rendeződni. Ha a családtagok páratlanul vannak, akkor az egyik csapat háromtagú is lehet. Azt, hogy kik lesznek együtt, a legjobb sapkába gyűjtött papírgalacsinok segítségével kisorsolni, elkerülendő a vitát. Fontos, hogy minden csapatba kerüljön felnőtt vagy 14 év feletti gyerek, ezért az ő nevük ne kerüljön a sapkába, hanem, felváltva húzva galacsinokat, ők sorsolják ki a saját csapattársaikat a sapkából. Tíz papírcetlire kerüljön tízféle kategória: gyümölcs, zöldség, szín, háziállat, vadon élő állat, madár, ruhadarab, bútor, meseszereplő neve, gyerekdal/népdal címe. A kártyákat le kell fordítani az asztalon, és összekeverni.Minden körben másvalaki húz kategóriakártyát, sorrendben haladva. A kihúzott kategóriában megadott idő alatt a lehető legtöbb szót kell gyűjteni. Ha lejárt az idő, mindenki leteszi a ceruzákat, és felolvassák a listákat. Az a csapat győz az adott körben, amelyik a legtöbb, a kategóriának megfelelő szót gyűjtötte. Azok a szavak nem számítanak, amiket mindkét csapat felírt. Ha elfogyott a tíz kategóriakártya, a játék véget ért. Össze kell számolni, ki hány érvényes, egyszer hallott szót gyűjtött a tíz kör alatt. A legtöbbet gyűjtők nyertek, a legkevesebbet gyűjtőknek talán a következő játékban nagyobb szerencséjük lesz.
 
Színesceruza-verseny - 2 csapat, 5-6 éves kortól. Két csapat legyen, melyek tagjait papírgalacsinokkal érdemes kisorsolni. Mindkét csapatba kerüljön felnőtt vagy 14 év feletti gyerek, ahogyan az előző játék esetében is. Itt is igaz, hogy az egyik csapatba kerülhet eggyel több ember, ha a létszám páratlan.Szükség lesz 11 darab színes ceruzára, melyeket egy nem áttetsző, egyterű tolltartóba vagy vászonzsákba kell tenni. Ebből később kettesével ki lesznek húzva a ceruzák, csukott szemmel.Mindkét csapat egy-egy különböző színt húz. Ekkor indul az óra. Két-két perc alatt a lehető legtöbb, a ceruza színével azonos színű dolgot kell megkeresni a szobában, és meg is kell érinteni. Érdemes a lakás legszínesebb helyiségében, például a sokszínű gyerekszobában játszani.  A megfelelő színű dolgokat fel kell írni, végül ezeket megszámolni. Az a csapat nyeri az adott kört, és teheti zsebre a saját kihúzott ceruzáját, amelyik több olyan színű dolgot gyűjtött, amilyen a ceruzája volt. A másik csapatnak vissza kell tennie a ceruzáját a zsákba.Az a cél, hogy a 11 ceruzából minél többet szerezzen meg az egyik csapat, így legyőzve a másikat. Ha két csapatból az egyiknek már hat ceruzája van, onnantól lehet rabolni. Minden kör végén plusz három, az adott színben fellelhető dolgot kell mutatni a szobában, és a már megnyert ceruzák egyike az ellenfélhez vándorol.A játék húsz húzás után ér véget, ekkor össze kell számolni, melyik csapatnak van több ceruzája. Amelyiknek több van, az nyert, a másik csapat pedig a következő játékban új eséllyel indulhat a győzelemért.
 
“Ki vagyok én?” – Ez a játék közönségkedvenc, biztos máshogy is hívják, az angolban “Who I am” néven fut. A játékosok kis cetlire felírnak egy nevet (lehet mesehős, filmes karakter, híres ember, megegyezés szerint, a lényeg, hogy mindenki ismerje) és a mellettük levőnek adják úgy, hogy az ne lássa, mi van a papírra írva. A papírt mindenki a homlokára ragasztja/rögzíti – ez amúgy a legviccesebb az egészben – és indulhat a játék. A lényeg: találd ki, mi van a fejedre írva. Minden körben mindenki 1-1 kérdést tesz fel, a többiek válaszolnak. Aki először kitalálja, az nyer. Rákérdezni csak akkor szabad, ha már teljesen biztos vagy a dolgodban! ( A Becstelen Brigantikból ismerős lehet)
 
Asszociációs. Nem tudni, mi a játék hivatalalos neve – van? – minden esetre így játsszák: mindenki kap egy papírt, aminek a tetejére felír egy összetett mondatot. A papírt a mellette ülőnek adja, aki a mondatot elolvassa, behajtja a lapot, úgy, hogy a mondat ne látszódjon, majd legjobb tudása szerint lerajzolja, mi volt odaírva. Ez után a rajzot megint tovább adja. A következő körben a rajz lehajtása után le kell írni, mi lehetett a rajzon, és így tovább. Egy teljes kör után kibontva a lapokat meg lehet röhögni, hogy mi lett a közösség erejével az eredeti mondatból.
 
Kártya lefújós. Az üveg tetejére egy pakli kártyát tesztek. A feladat: lefújni egy lapot, nem az egész pakli kártyát. Aki sorra kerül és nem fúj le egyet sem, vagy az összeset lefújja, az iszik. Ennél egyszerűbb nem nagyon lehetne:)
 
Most mutasd meg! Ez tulajdonképpen egy fajta Activity csak eszköz nélkül, két csapatban játszva. Filmcímekkel és könyvcímekkel a legizgalmasabb! Játékszabály: A jelenlévőkből két csapatot alakítunk, lehetőleg úgy hogy mindkét csapatban egyformán legyenek kezdeményezőképesebbek. A szoba két felébe leülnek a csapatok. A kezdő csapat átküld valakit (a mutogatót) a másik csapathoz, akik közben kitaláltak egy film vagy egy könyv címét, és ezt elmondják neki. A mutogató egy-két perc gondolkodási idő után megpróbálja elmutogatni a film vagy a könyv címét. Egyetlen egy szót sem mondhat ki, természetesen eltátogni sem szabad, hiszen van aki tud szájról olvasni. Néhány egyezményes jelet be lehet vezetni: filmről vagy könyvről van szó, hány szavas a cím, a névelőt lehet kézzel mutatni. A szavakból egy betűt el lehet külön mutatni, de többet nem. Meg lehet próbálni a könyv egy jellegzetes részletét elmutogatni, de lehet szavanként külön is, ilyenkor mindig mutassuk, hogy hányadik szóról van szó. A többiek közben állandóan hangosan mondják, hogy mire gondolnak, a mutogató, ha egy jó szót hall, azt rámutatással jelezheti. Ha kitalálta, csere következik. Az a csapat nyer amelyik kevesebb időt használt el a mutogatáshoz. Ügyeljünk arra, hogy ne csak mindig a legjobb mutogatók játsszanak, hanem mindenki.
 
Becslés verseny - A vezető különböző tárgyakat mutat fel vagy jelöl meg. Ajátékosoknak e tárgyak méreteit kell megbecsülniük és feljegyezniük. A 10-15 tárgy felmutatása után összehasonlítjuk a becsléseket a lemért valódi távolságokkal és eldöntjük a verseny eredményét. Ugyanígy egyes tárgyak súlyát is megbecsültethetjük úgy, hogy a tárgyakat körbeadjuk, hogy mindenki kézbe fogva becsülhesse meg. A tárgyak súlyát legjobb már előre mérlegen lemérni, hogy a méricskélés ne vegyen el sok időt.
 
Cowboy - Körbeállunk, a játékvezető középen. Hirtelen rámutat valakire, annak gyorsan le kell guggolnia, a két mellette állónak pedig gyorsan lőnie kell egymásra, hangot kiadva! Akit előbb eltalált a golyó, vagy ha nem guggolt le időben a középső, az kiesett. A két utolsó ember párbajt játszik.
 
Szólánc - Valaki elkezdi egy szóval, a következőnek olyan betűvel kell szót mondania, amilyen az előző szó utolsó betűje. pl. alma- ablak-kakas-sirály. Játszhatjuk szótagokkal is: kályha – hajó – jóság. Valaki mond egy szót, majd a következő egy újabbat hozzátesz, de mondja az előzőt is, például valamilyen tárgykörben (növények, állatok, stb. ), így ismétlik az egyre hosszabb szóláncot. pl. alma, alma-körte, alma-körte-barack, alma-körte-barack-eper
 
Hangcsere - Három betűs szavakban egy betűt ki kell cserélni úgy, hogy továbbra is értelmes szót kapjunk. A szavak nem ismétlődhetnek. pl. mák, máz, méz, mér, kér, kör, köz
 
Ellentétes szavak - Mondunk egy szót, ennek kell mondani az ellentétét, de lehet úgy úgy is játszani, hogy a szinonimát keressük.
 
Barkochba - A játékot ketten vagy többen játszhatják. A játék elején érdemes megbeszélni, hogy mire lehet gondolni, így például élő személyre, történelmi személyre, állatra, tárgyra, mesefigurára, fogalomra – ugyanis ennek alapján lehet elkezdeni a kérdezősködést, sőt, ezáltal könnyíthető vagy nehezíthető a játék. A cél, hogy kitaláljuk, mire gondolt a másik. Úgy szabad csak kérdezni, hogy a kérdésre igennel és nemmel lehessen válaszolni. A végén be kell kiabálni a tippet, hogy a kezdő játékos mire gondolhatott. Ha a rákérdezés helyes volt, a kitaláló nyer, ha helytelen, akkor a kigondoló nyer. Előfordul, hogy a kitalálónak nincs több ötlete, akkor „Szabad a gazda!” felkiáltással feladja a játékfordulót.
 
Dalkopogtató - Egy ismert dal ritmusát kell eltapsolni, vagy lekopogni, a többiek kitalálják, melyik dalról van szó!
 
Fekete-fehér-igen-nem – Szókincsbővítő, figyelemfejlesztő játék: A játéknak több változata ismert, ketten vagy többen is játszhatják. Egymást kérdezve arra kell törekedni, hogy a négy tiltott szót kimondja az ellenfél. A szórakoztató játék kiválóan alkalmas arra, hogy egy-egy adott szót körbeírjunk, illetve másképpen fejezzük ki magunkat. Példa: 1. játékos: „Szeretsz játszótérre járni?” 2. játékos kikerülve az igent és nemet: „Télen kevésbé, de nyáron nagy kedvencem a játszótér!” Aki kimondta a tiltott szavak egyikét, az kiesett a fordulóból. Beugrató kérdések lehetnek, amivel a másikat megviccelhetjük: „Szereted az anyukádat?” „Milyen színből tevődik össze a szürke?”
 
Asszociációs családi játék – Elvont gondolkodást segítő játék: Az egyik legjobb családi játék, ami nem csak szórakoztat és elgondolkodtat, hanem segít bepillantást nyerni a gyerekek ábrándos gondolatvilágába, abba, ami őt éppen foglalkoztatja (ez általában a 10. asszociációnál fel szokott bukkanni). A játék több mint egyszerű, és a végtelenségig lehet játszani. Például Apa gondol egy szóra, amiről Anyának eszébe jut valami, arról pedig a gyereknek jut eszébe egy újabb dolog… Korlátokat nem érdemes szabni, mert bármiről bármi eszünkbe juthat, ennél a játéknál nincs olyan, hogy jó vagy rossz válasz. Menet közben át lehet beszélni egy-egy – a gyerek számára ismeretlen – fogalmat, tárgyat. Példa: Apa: „Nekem eszembe jut a fenyőfa”. Anya: „A fenyőfáról nekem eszembe jut a tél”. Gyerek: „A télről eszembe jut a szánkózás”...
 
Folytasd a történetet – Fantáziát, kifejezőkészséget fejlesztő játék: Izgalmas családi játék, amibe tetszés szerint ki és be lehet szállni, bármikor meg lehet szakítani, és bármikor újra lehet kezdeni. A játék elején meg lehet beszélni a játékszabályt, esetleg azt, hogy mindenki 3 vagy 5 mondatot mesélhet. Az egyik szülő elkezd mesélni egy kitalált történetet. A másik szülő folytatja, majd következnek a gyerekek, nagyszülők – és végül újra kezdődik a sorrend. A játék izgalmas és vicces tud lenni, ahogy kibontakozik a vége nincs történet.
 

Kis gyermekeknek: (1-5-ig)

Rajz a másik kézzel - Nagyon vicces játék lehet egy kisgyermeknek, aki szeret rajzolni, hogy kezdjen el rajzolni az ellenkező kezével. (ha például jobb kezes, akkor a bal kezével) Egyrészt erősen megmozgatja az agyat, hiszen sokkal jobban kell gondolkodni a rajzokon és a technikán, mint a megszokott rajzolós kezével. Ráadásul nagyon vicces rajzok sülhetnek ki ebből. Még jobb, ha mi szülők is megpróbálkozunk ezzel a feladattal. Nem is olyan egyszerű!
Állatbábszínház - Vegyünk egy nagyméretű dobozt (lehet televízió, vagy mikrósütő doboz) vagy kartonpapírt, és hajtsuk be a két végét előrefelé, hogy magától megálljon. Kérjük meg a gyermekünket, hogy rajzoljon bele egy ökoszisztémát. (Például lehet egy erdő fákkal, bokrokkal, mezővel, fent felhővel, nappal) Majd rajzoljunk és vágjunk ki a maradék kartonpapírból figurákat, állatokat és színezzük ki őket, majd ragasszuk pálcikára, vagy szívószálra. Ahol szeretné a gyerekünk elhelyezni a bábukat, ott vágjunk egy nyílást a rajzon. Ha mozgékonyabb állatról van szó, akkor hosszú rést. Tegyük a bábszínházat az asztal végére, hogy lelóghassanak az állatok nyelei. Találjunk ki közösen meséket és játsszuk el őket közösen!
 

Középső korosztály számára (4-8-ig):

Anagrammák - Írjunk le szavakat vagy kifejezéseket, melyekből újabb szavakat és kifejezéseket alkotunk. Felhasználhatjuk a gyermekünk nevét, de a barátok, iskolatársak, családtagok nevét is. A lényeg, hogy új és értelmes, kifejezéseket hozzunk létre belőlük.
Vidám névjegykártya - Készítsünk a gyermekünkkel együtt saját, személyre szóló névjegykártyát. Használhatunk méretre gyártott üres kártyákat is, de mi magunk is vághatunk ki kartonból. Ragaszthatunk rá színes papírokat és írhatunk rá vicces neveket, vagy vicces, kitalált pozíciókat.
Amerikából jöttem! – híres mesterségem címere… - A régebbi generációk kedvenc játéka is volt ez a szórakoztató, de mégis gondolkodásra késztető játék. Találjunk ki egy foglalkozást, aminek a kezdőbetűjét megadjuk a bemutatkozásnál. Majd mutogassuk el a munkát, amit ez a foglalkozás takar, majd válaszoljunk a feltett kérdésekre. Miután kitalálták, lehet cserélni és a többiek találjanak ki maguknak foglalkozást.
 

Nagy gyerekek (8-12-ig)

Ország-Város - Vegyünk elő ahányan játsszuk A4-es papírokat és írjunk fel rá oszlopokat. Az oszlopok tetejére pedig, hogy milyen témakörben kell majd szavakat kitalálni. (Pl.: ország, város, fiú név, lány név, növény, állat, márka, sport, de kitalálhatunk bármilyen kategóriákat) Majd kérjük meg az egyik gyermekünket (ezt eldönthetjük kő-papír-ollóval, vagy dobókocka dobással) hogy kezdje el lassan mondani magában az ABC-t , ami közben az egyik gyermekünk hirtelen megállítja. Az akkor kigondolt betűvel pedig mindegyik gyermeknek illetve nekünk, akik játszunk velük, ki kell találnia egy megfelelő szót az adott csoporthoz ( Például a betű, az A., tehát Ország: Anglia, Város: Agárd, Fiú: Attila, Lány: Angéla, stb..) Aki több helyes megoldást kitalál, az több pontot szerez. Így minden sor végén legyen egy pontszám oszlop, melyben összeszámoljuk az adott betűhöz tartozó megszerzett pontokat. Ha többen is írták például az Angliát, akkor érvénytelennek minősül és így egyik játékos sem kap rá pontot. A játék legvégén a legtöbb pontot összegyűjtött játékos nyert.
 
Főváros bingó - Ezzel a játékkal a szülő is felfrissítheti földrajzi ismereteit, és természetesen szórakoztathatja nagyobb gyerekeit. Írjuk rá az összes európai főváros egy-egy kártyára, melyek olyan kicsik, hogy ráférnek a térképen egy adott országra. Mondjuk meg az ország nevét, és hagyjuk, hogy a gyerek megkeresse a térképen, aztán rátegye a megfelelő országra a fővárosa nevét. Amikor minden ország fővárosát megtanulta már, akkor készítsünk egy új kártyacsomagot, ezúttal az országok neveivel. Mondjuk sorra a különböző fővárosokat, a gyermek pedig keresse meg a hozzájuk tartozó országokat, és fedje le azokat a kártyával.

További játékok:

 

Pároknak, jegyeseknek:

 
 
 
 
 
 

2021. február 13. szombat

Hozzászólások

Beküldte Lakika -

Orszag, varost jatszottunk
Nagyon jol szorakoztunk, felidezte a regi szép időket. Mindannyian élveztük.
Rajtszamunk: HH21153